مقالات عمومی

سرویس کولر گازی ال جی به بهترین روش + تصویر

در تمامی مقالات سرویس و تعمیرات سیستم های تهویه مطبوع که تا کنون به رشته تحریر در آوردیم تلاش ما این بوده است که شما عزیزان با مواردی کلی در مورد نحوه عملکرد دستگاه ها و سرویس نگهداری آنها آشنا شوید.به همین دلیل پیشنهاد می کنم قبل از خواندن این مقاله به مطلب سرویس کولر گازی در سایت مراجعه فرمایید.در این مقاله قصد داریم به جزئیاتی درباره سرویس کولر گازی ال جی بپردازیم که به شما کمک کند درباره نحوه سرویس کولر گازی خود حق انتخاب داشته باشید.

در ضمن داکت اسپیلت نیز زیر مجموعه کولرهای گازی می باشدبنابراین اگر اطلاعاتی در مورد سرویس داکت اسپیلت ال جی نیاز داشتید به راحتی می توانید در سایت اطلاعات کامل را بیابید.

یک نکته بسیار مهم که در همین ابتدا نیاز به اشاره دارد این است که سیستم های تهویه مطبوع ال جی در بخش های :1- خانگی (اسپیلت دیواری ) و 2-صنعتی (داکت اسپیلت و VRF) دو تقسیم بندی اصلی دارد. اول دستگاه های با مصرف معمولی و دوم دستگاه های اینورتر(در اصطلاح کم مصرف). در ضمن شرکت ال جی دستگاه های تهویه مطبوع متنوع صنعتی و خانگی دیگری هم دارد که فقط مصرف معمولی می باشد و اینورتر ندارد.مانند کولر گازی پنجره ای ال جی و یا چیلر های جذبی و تراکمی ال جی.از اصل مطلب که سرویس کولر گازی ال جی می باشد فاصله نگیریم. مطالبی هم که گفته شد برای توضیح بیشتر جزییات در بحث سرویس می باشد.

اولین نکته حائز اهمیت قبل از هر سرویس این است که توجه کنیم اول ایمنی بعد کار

بنابراین با توجه به توضیحات ما اگر خواستید بخشی از سرویس کولر گازی ال جی را خودتان انجام دهید یا حتی شخص دیگر (نیروی متخصص) انجام بدهد ، حتما و حتما باید قبل از شروع سرویس برق دستگاه به طور کامل قطع گردد. به طور معمول یک عدد فیوز مینیاتوری جداگانه برای دستگاه وجود دارد و کافی است ان را قطع کنید.به هر حال از نظر من که یک متخصص در این امر هستم حتی پس از قطع برق هم با یک ولت متر یا حداقل یک فازمتر وجود برق در سیستم را چک میکنم.

نکته :در کارهای تخصصی به فازمتر نمی توان اعتماد کرد.

حال که برق قطع است به سراغ یوینت داخلی می رویم. ابتدا قاب دستگاه را باز می کنیم.در بخش اسپیلت دیواری به توضیح کامل قاب دستگاه پرداخته ایم. به هر حال به کمک دو جای دست در دو طرف قاب درب قاب را باز کرده ، فیلتر را در اورده و شست و شو می دهیم.

نکته : بهتر است فیلتر در بالکن یا پارکینگ شسته شود. زیرا دوده های روی فیلتر می تواند سرویس بهداشتی یا حمام را به راحتی کثیف و آلوده کند.

نکته :در بسیاری از مدل های اسپیلت اینورتر ال جی فیلتر به صورت یک تکه و بدون نیاز به باز شدن قاب دستگاه به راحتی از روی سقف جدا شده و اماده شست و شو می باشد .این قائده در مورد سرویس کولرهای گازی سامسونگ هم صدق می کند که در مقاله خود به توضیح ان خواهم پرداخت.

در اینجا دو نکته بسیار مهم نیاز به تذکر دارد:

  1. اگر سرویس کولر گازی ال جی توسط کاربر در حال انجام است ، فقط و فقط شست و شوی فیلتر برای سرویس یونیت داخلی کافی است.و درادامه مقاله در مورد یونیت خارجی و سرویسی که کاربر مجاز به انجام آن است توضیح داده خواهد شد. علت این که می گوییم تا همین حد کافی است این است که یک کاربر غیر متخصص به راحتی می تواند به دستگاه حساس کولر گازی ال جی صدمه بزند مخصوصا اگر اینورتر باشد که در ان صورت به مراتب ممکن است صدمات وارده به دستگاه جدی تر و هزینه برتر باشد.
  2. با توجه به این که تاکید شد بر روی اینکه سرویس کولر گازی ال جی توسط نیروی متخصص انجام شود ،در زیر نکات کامل را مرحله به مرحله توضیح می دهم تا بدانید یک سرویس کولر گازی کامل شامل چه مواردی می باشد.

برویم به سراغ ادامه توضیحات سرویس یونیت داخلی.پس از شست و شوی فیلتر ها در حالی که گذاشتیم تا خوب خشک شود ، می رویم سراغ شست و شوی فین های کویل اواپراتور. به چند روش می توانیم این کار را انجام دهیم:

روش اول: استفاده از اسپری کلینر (مخصوص سیستم های برودتی) و سپس شست و شو با آب

روش دوم: تمیز کردن با اسپری رایت (شیشه پارک کن) و سپس شست وشو با آب.

  • نکته 1: در روش دوم توجه کنید که پاک کننده های چند منظوره ممکن است ساختار اسیدی داشته باشد .بنابر این بهتر است از انها استفاده نشود.
  • نکته 2: روش دوم برای شست و شوی فین هایی است که خیلی کثیف نمی باشد.

در تمام مراحل سرویس می توان برای شست و شو با آب از کارواش دستی کوچک استفاده کرد. در مواردی همکاران از بخار شو نیز استفاده می کنند که توصیه نمی شود.با این حال در این مورد ممنوعیتی اعلام نشده است.

در تمام روش های سرویس مجاز به استفاده از دستمال به روی فین ها نیستیم و استفاده از قلم مو جهت عملیات سرویس بهترین گزینه است.مراقب آب یا رطوبت باشیم که وارد قسمت برد دستگاه نشود.در ضمن یاداوری می شود که با یک چراغ قوه کوچک یا فلش گوشی حتما پره های بلوور فن (BLOWER FAN) داخلی دستگاه بررسی شود.اگر کثیف بود حتما تمیز شود.این کار با یک جاروبرقی و قلم مو به راحتی قابل انجام است و در راندمان دستگاه تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.در صورتی که می خواهید بلوور فن را با اسپری اب تمیز کنید دو نکته را فراموش نکنید.

نکته اول اینکه اگر بلوور فن با اسپری رایت یا کارواش دستی شسته شود در استارت اولیه حتما پرتاب اب سیاه به روی تمام فضای جلوی خود دارد و باید یک پارچه بزرگ جلوی دستگاه تا حداقل دو دقیقه گرفت.نکته دوم اینکه احتمال بسیار وجود دارد که هنگام شست و شوی بلوور دیوار زیر پنل کثیف و سیاه شود.حتما یک پارچه بزرگ اززیر قاب تا پایین دیوار و همچنین پایین دیوار روی زمین تعبیه شود. در ضمن مراقب باشید که فرش و لوازم الکترونیکی در  زیر دستگاه قرار نداشته باشد.اگرمحیط کارجای حساسی است (مانند اتاق سرور ) یا مشتری حساسیت زیادی بر روی لوازم منزل دارد ، پیشنهاد ما این است که گاز دستگاه را جمع کرده و یونیت داخلی را باز کنید و در یک محیط دیگر (ترجیحا شرایط کارگاهی ) سرویس دستگاه را انجام دهید.

قسمت بعدی در سرویس کولر گازی ال جی بررسی دو نکته است. اول تخلیه آب و بررسی باز بودن کامل مسیر تخلیه آب که یک نیروی متخصص به راحتی متوجه باز بودن آن می شود و یکی از مهم ترین علل آب ریزش دستگاه های کولر گازی در تابستان بسته بودن همین مسیر است. دوم برسی اتصالات برقی به ترمینال ها و برد می باشد.در همین حد اطلاعات در مورد سرویس یوینت داخلی کولر گازی ال جی کفایت می کند.

سرویس یونیت خارجی کولر گازی ال جی :

اگر در خاطرتان باشد در ابتدای همین مقاله راجع به سرویس یونیت خارجی کولرگازی  ال جی توسط کاربر غیر متخصص صحبت کردیم.

نکته :قبل از هر چیزی مجددا تاکید می کنم حتما و حتما برق قطع باشد و حداقل با فازمتر بررسی شود.

پس از اطمینان از قطع برق به شست وشوی فین های کویل کندانسور بپردازید.به هیچ عنوان بر روی سقف دستگاه و سمت درب برق (قسمت ورودی کابل های قدرت و فرمان و ترمینال برق یونیت خارجی ) اب نریزید. اصلا نیازی به فشار آب نیست. فقط کافی است گرد و خاک را بشویید.

نکته :شست وشوی دستگاه ممکن است به موتور فن یونیت خارجی اسیب بزند.پس خاطرتان باشد که اگر زمانی این کار توسط کاربر انجام شد ترجیحا حداقل مدت 24 ساعت برق دستگاه وصل نشود.

حال در زیر مواردی که توسط یک نیروی متخصص در مورد سرویس یونیت خارجی کولر گازی ال جی باید انجام شود عنوان می شود:

سقف دستگاه باز  می شود و به آرامی فین های کویل کندانسور و پروانه فن و کف داخلی به طور کامل شسته می شود. قطعات الکترونیکی مانند رله ،کنتاکتور و خازن از نظر ظاهری بررسی می شود.اتصالات کابل ها به ترمینال دستگاه ، سیم کشی داخل دستگاه، سوکت های خازن و رله همه باید بررسی شود.توجه کنید در ایران در نزدیکی دستگاه کابل های تکه شده مدار قدرت زیاد دیده می شود که باید حتما از نظر اتصال بررسی شود. پیشنهاد ما بستن ترمینال در سر راه آن است.

در لیبل کنار دستگاه مشخصات کامل شامل میزان مصرف ، نوع گاز ، وزن گاز داخل دستگاه ، شدت جریان مصرفی و ….به طور کامل نوشته شده است. بنابراین اخرین مرحله بعد از اتمام سرویس روشن کردن دستگاه و بررسی موارد زیر است:

  • بررسی میزان ولتاژ در حین کارکرد دستگاه (روشن بودن کمپرسور)
  • بررسی میزان امپر مصرفی در حین کارکرد دستگاه (روشن بودن کمپرسور)
  • بررسی میزان فشار گاز خط برگشت به طور همزمان با امپر مصرفی در حین کارکرد دستگاه (روشن بودن کمپرسور)

نکته1: خواهش می کنم پس از روشن کردن دستگاه قبل از اینکه هر کدام از این مراحل را انجام دهیم حداقل با پشت دست خود تست کنید که دستگاه برق نداشته باشد. زیرا به احتمال زیاد زمین خیس است و ممکن است کابل یا سیم لخت باشد.لطفا دقت کنید.

نکته2:به دلیل خیس بودن کویل کندانسور فشار دستگاه در دقایق ابتدایی ممکن است به شدت کاهش یابد.بنابر این سریعا شروع به شارژ گاز نکنید.

نکته3:ممکن است کابل ها یا سیم های فرمان در نقطه ای به لوله ها اتصالی داده باشند و اصلا معلوم نباشد.حتما قبل از بستن شلنگ گیج به شیرهای دستگاه، با فازمتر یا حداقل پشت دست تست بگیرید.

تمامی ایراداتی که در مقاله سرویس کولر گازی نوشته شده با مواردی که راجع به آن صحبت کردیم به طور کامل برطرف می شود.نکات و ایرادت تعمیراتی را در مقاله تعمیر کولر گازی ال جی به طور کامل توضیح خواهم داد.

رفع ارورها برای سرویس کولر گازی ال جی

آموزش سرویس کولر گازی ال جی تنها به تعمير يا سرويس دهي آن بستگي ندارد بلكه رفع ارورها و دانستن درباره آن ها نيز به ما كمك مي‌كند تا پيش از سرويس كولر گازي ال جي خود، بتوانيم تا حدودي ايراد را در نظر بگيريم.

در ادامه اين مطلب ما اضافه بر مطالبي كه پيش تر راجع به سرویس کولر گازی اسپیلت ال جی LG گفتيم، مي‌خواهيم تا به انواع متعدد رورها و همچنين شرح خطاي آن ‌ها بپردازيم.

  • کد خطا 1
    شرح خطاي اين كد: ارور سنسور هوای داخل دستگاه باز شده یا احتمال دارد اتصال کوتاه شده است كه بايستي مقدار مقاومت بررسي شود كه اهم صحیح است يا خير.
  • کد خطا 10
    شرح خطا: این خطا مربوط است به موتور فن داخلی  مقدار مقاومت فن بررسی شود. خرابی برد الکترونیک،  سیم های سوکت موتور فن چک شود.
  • کد خطا 12
    شرح ارور: خطای سنسور لوله میانی اوپراتور دستگاه باز و یا اتصال کوتاه شده است- مقدار مقاومت چک شود اهم صحیح می بایست 5 کیلو اهم باشد.
  • کد خطا 2
    شرح خطا: ايراد در سنسور لوله ورودی در قسمت پنل داخلی باز شده یا اتصال آن به عبارتي کوتاه شده است در اين حالت نيز بايستي مقدار مقاومت سنسور لوله ورودی چک گردد كه اهم صحیح 5 کیلو است.
  • کد خطا 21

          شرح ارور: ايراد در ولتاژ DC در قسمت بالای برد الکترونیک است. حتي احتمال دارد ه مشل از خرابی قفل شدن کمپرسور خرابی برد باشد. يا ممكن است كه اتصال نادرست                فازها W-V-U – نيز وجود داشته باشد و علاوه بر اين‌ها شرایط اورلود در دستگاه وجود دارد.

  • کد خطا 22
    شرح ارور: اشکال از جریانات بخش ورودی بیشتر از حد مشخص از پيش تعیین شده ولتاژ قرار گرفته است، احتمال دارد هم از خطای ولتاژ ورودی در قست ولتاژ پایین هم باشد. يا به عبارت ديگر خرابی اورلود ، همچنين خرابی مدار برد الکترونیک در دستگاه هم مي‌ تواند دليلي بر ارور باشد.
  • کد خطا 23
    شرح ارور: خرابی ولتاژ ورودی در قسمت پایین لینک DC ، يا همين طور خرابی برد الکترونیک يا به عبارت ديگر سوختگی قطعه ای در مدار و مسير برد اصلی.
  • کد خطا 26
    شرح ارور: این خطا يا ارور در اصل مربوط است به موقعیت قرارگيري کمپرسور در دستگاه، همين طور سوختگی و قفل شدن کمپرسور نيز مي‌تواند مزيد بر علت شود. حالت اورلود ، يا به عبارت ديگر سوختگی قطعاتی بر روی مدار و برد دستگاه IMP  اضفه بر موارد ياد شده آسیب دیدگی برد الکترونیک نيز باعث اين ارور مي‌شود.
  • کد خطا 27
    شرح ارور: اشکال يا ايراد از خرابی PSC و همين طور دارا بودن شرایط اورلود، به عبارت ديگر خرابی راکتور ، سوختگی قطعاتی كه بر روی برد دستگاه PSC سوار شده است، همراه با آسیب دیدگی مدار برد الکترونیک.
  • کد خطا 29
    شرح ارور: این خطا يا ارور در اصل مربوط است به جریان بالاي کمپرسور سوختگی و همچنين قفل گشتن کمپرسور ، حمود اورلود شدن، سوختگی قطعاتی كه بر روی مدار برد دستگاه بخش حسگر، آسیب دیدگی و خرابي برد الکترونیک جریان فاز.
  • کد خطا 32
    شرح ارور: این خطا يا ارور در اصل مي‌تواند مربوط شود به دما بیش از حد و زياد در لوله دهش كه منجر به خرابی سنسور دهش کمپرسور شده و در نتيجه مقدار مقاومت 200 کیلو اهم مي گردد، نشتی مبرد و همچنين حالت اورلود.
  • کد خطا 40
    شرح خطا: مشکل ايراد حاصل شده از به وجود آمدن خرابی سنسور CT باز یا به عبارت ديگر اتصالی است كه مقدار مقاومت سنسور در اين حالت بايستي بررسی گردد. تعویض سنسور سوختگی قطعاتی كه بر روی مدار برد دستگاه در بخش حسگر سوار شده است. آسیب دیدگی و خرابي برد الکترونیک جریان فاز كه شايع است و همچنين ممكن است منجر به اين شده باشد كه فیوز مینیاتور برق دستگاه را قطع کرده باشد.

آخرین پست ها

  • کولر گازی

دلایل کار نکردن کمپرسور کولرگازی

کار نکردن کمپرسور کولرگازی می تواند به دلایل مختلفی باشد. کمپرسور از قطعات اصلی و…

2 سال قبل
  • پکیج

پکیج بهتر است یا موتورخانه

اینکه پکیج بهتر است یا موتورخانه ، مسئله ای است که با توجه به شناخت…

2 سال قبل
  • داکت اسپیلیت

خرید بهترین برند اسپیلت و کولرگازی

اگر قصد خرید داکت اسپیلت و کولرگازی را دارید ، بهتر است با بهترین و…

2 سال قبل
  • پکیج

تعمیرات موتورخانه چگونه انجام می شود ؟

برای تعمیرات موتورخانه شوفاژ ابتدا چندین قطعه اصلی را بررسی و چک می کنیم. در…

2 سال قبل
  • داکت اسپیلیت
  • کولر گازی

راهکارهای کاهش مصرف برق کولرگازی و اسپیلت

با به کار بردن روش هایی می توان موجب کاهش مصرف برق کولرگازی و اسپیلت…

2 سال قبل
  • Uncategorized @fa

کاربرد کندانسور هوایی

کاربرد کندانسور هوایی در سیکل های گوناگونی است که به دفع حرارت و گرما نیازمند…

2 سال قبل